Alla inlägg under mars 2012

Av Ia Weylandt - 21 mars 2012 18:19

Ska nu försöka ge mig på att sammanfatta några helt Magiskt Underbara dagar...

Det är svårt, för hur mycket jag än njuter, så saknar jag faktiskt att dela det med min familj,,,, ord och bilder blir liksom aldrig samma sak...

Men jag lovar att det ändå är ett minne för livet...

 

 

Klockan 07.00 den 14/3 hämtades jag upp av en Taxi på Egnahemsvägen i Huddinge, för att transporteras till Arlanda.

Jag HATAR å flyga!!!

Så till den milda grad att om någon där och då sagt att jag haft valmöjligheten att stanna hemma, så hade jag valt det....

 

MEN,,,, hög som ett hus på lugnande klev jag kl 09.50 ombord på Austrian Airwais flygplan, med destination Vienna.....

Och jag var faktiskt ganska lugn under de dryga 2 timmar som den första etappen tog...

Det var sen,,,, paniken slog till.....

 

Jag ser Alltid till att boka en plats Långt fram i planet...

Av den enda anledningen att jag vill SE flygvärdinnorna hela tiden...

Jag vill kunna kolla deras ansiktsutryck under starten, och se att dom är lugna,,, det lugnar mig.....

 

PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP,,,, sa det det när mitt boardingkort drogs innan ombordsstigning i Wien....

Sorry Madame,,,, den plats du har är inte bokningsbar,,,,

Varsegod... Here is your seat!!!!

 

ALLRA ALLRA ABSOLUT LÄNGST BAK I PLANET!!!!!!!

 

Alltså jag överdriver inte när jag säger att jag fick ett "psykbryt"!!!

Hyperventilerande på knackig Engelska framförde jag mitt problem, till den Absolut Underbara personalen ombord på planet...

Och dom är ju bara fööööör underbara... J

ag visades till min plats,,,, fick ett glas sockervatten och en papperspåse, vilket båda är mycket behjälpligt vid panikångest....

Sen visades jag runt, fick se nödutgångarna längst bak, fick se var personalen satt, vilket båda var alldeles intill mig,,, sedan pratade en av värdinnorna med mig under hela starten,,,, och sen äntligen uppe på 10000 meters höjd, kunde jag andas ut, och somnade tillslut alldeles utmattad av stress (och piller;-)........

PUH!!!

 

21.00 lokal tid landade vi lyckligt i Dubai, och ca 2 timmar senare satt vi i bussen påväg till hotellet...

Att det ska ta 2 timmar att ta sig in i landet känns Helt Befängt,,,, men säkerheten är kopiös....

Varje person som passerar genom passkontrollen skall fotograferas, frågas ut, och granskas av kritiska ögon....

Tröttsamt kan jag meddela, men säkert har det ett syfte....

 

Klockan har därmed närmat sig midnatt när vi äntligen når vårt Hotell..

Atlantis The Palm,,, beläget alldeles längst ut på den konstgjorda palmen....

Mörkt var det,,, men ändå Mäktigt!!!

  

 

En snabb avlämning av väskor uppe på våra rum,,,

Och givetvis en snabb check av utsikten,,,,, Bedårande......

 


Man kan ju undra om städerskorna kände till min kärlek till hundar....

Möttes av denna Trevliga Kamrat när vi checkade in,,, och en likadan efter varje städning...

   DOLLAR  

 


Det blev en tidig kväll....

Vi gick ner en sväng till en av de 17 restauranger som fanns på hotellet, vi åt lite snittar och drack lite champagne medans vi väntade in våra kompisar som skulle komma via Köpenhamn...

Efter att ha hälsat klart på dom, kröp jag till sängs.... Helt Slut.....


Vaknade av att klockan ringde 08.30

Betänk då att tidsomställningen på 3 timmar gjorde att kroppen trodde den var 05.30

Jag=trött....

Men vem vaknar inte till av denna ljuvliga utsikt???

 

Men det var bara att masa sig upp och ge sig ner till frukosten, för 09.30 väntade jobb.....



Och VILKEN JÄKLA FRUKOST!!!!!

Jag har aldrig sett på maken.....

JAG,,,,, som ÄLSKAR MAT!!!! Jag var i himmelriket varje morgon....

Där fanns ALLT!!!

Japanskt, Indiskt, Thai, Kinesiskt, Libanesiskt, Amerikanskt,,,, och också det klassiska med Ägg, ägg, ägg, i alla former,,,, åsså lite mer ägg,,,,, Croisanger, muffins, cupcakes,,,, you name it,,, jag lovar det fanns där....

Nån som vågar gissa vad jag levde på????

 

Det fanns ett HELT fantastiskt godisbord, med all frukt du kan tänka dig, men också med Godis, godis och lite mera godis.... Marschmellow klubbor som man om man ville kunde doppa i den Enorma chokladfontänen....

 


Säger bara Woaew!!!!

Utsikten från rummet blev dessutom bara bättre och bättre ju mer solen gick upp....

 


Satt inne i ett konferansrum hela förmiddagen,,,,, väldigt intressanta föreläsningar,,,, men det var med lite myror i arslet vi längtade ut till solen....

Om någon dock trodde vi skulle få lägga oss raklånga i varsinn solstol,,, så trodde vi fel....

En snabb lunch bestående av en makalöst god CeasarSallad,,,, och sen var det dags.....


BeachVolleyBollTurnering!!!!

 

Jag blev Lagledare för lag CATCH!!! (tänkte mycket på min Pia och hennes hund när jag hejjade fram mitt lag)

Sammanlagt spelade vi 6 matcher i nästintill outhärdlig hetta....


Ett helt Underbart Fruktstånd fanns dock uppställt att äta fritt ur....

Mums,,, så svalkande,,, melon, ananas, kokosnöt....

Det bara smälte i munnen!!!!

 


"mitt" lag spelade bra.... Blev tillslut 2:a i turneringen....Vacker bakrund i siluetterna från stan....

HEJJJA CATCH!!!!!!!!!!!!!!

 


Efter lite AfterBeach och en dusch förberedes det för en grillkväll på stranden...

 

 


När kockarna sedan drog i gång grillarna, fanns nog inget att sakna på spetten..

Det var lamm, kyckling, fläsk, nöt,  jätteräkor, bläckfisk, fisk, korvar, kotletter etc etc...

Tillbehören gjorde oss inte heller besvikna, sallader, hallomi, mozzarella, bönor, ris och olika sorters potatis...

 


För den som hade plats, så dukades ett efterättsbuffébord upp, fullt med sötsaker....

 

En mycket trevlig kväll, som för min del slutade runt 22-tiden...

De flesta drog vidare på nattklubb,,, men jag som inte direkt är någon festprisse kröp i stället ner i min 140 cm säng med härligt stärkta hotellakan, och massor med stora kuddar....

Läste några få rader i min bok,,,, och snarkade sedan ganska snabbt!!!!


08.00 var det uppställning dagen efter...Då skulle vi vara mätta och belåtna och redo för Djuphavsfiske!!!

Laddade till tänderna anlände vi till Dubai´s yacht club...

 

Vilken Marina!!!

Så otroligt vackra byggnader runt om kring...

Och OJ va vi alla såg fram emot fisket...

Nu kör vi!!!

   


Vi puttrade iväg rakt ut i havet och lämnade vårt vackra hotel och andra byggnader bakom oss...

   


Turen tog ett par timmar, och vi hade alla olika sätt att fördriva tiden....

Vissa spelade kort....

 

Vissa sov....

 

Själv MösPös jag i solen, och njöt av lugnet...

 

Och sedan slog äntligen kaptenen av på takten, och storfiskarna dvs vi,, gjorde oss redo för att dra upp både hajar och barracudor....

Trodde vi ja!!!!

Faktiskt den enda besvikelsen på hela resan,,, det fanns ju för tusan inte en jäkla fisk i hela havet...

Eller Jo,,, jag fick upp dagens enda och därmed också dagens största fisk...

 

Woaw!!!!

Jag gav upp ganska snabbt och la mig och solade istället...

Grabbarna kombinerade fiske med solning...

     

Inte riktigt det spännande äventyr som vi sett fram emot...

Men mysigt hade vi...

 

Och en jätte sköldpadda såg vi iallafall.....

 

Vi vände sedan tillbaka in mot land igen....

vårt vackra hotel som liksom rester sig ur havet... Hissnande vackert...

 


Tillbaka på hotellet blev det en snabblunch,, denna ljuvliga dag bestående av tonfisksallad....

Sen bar det av till Vattenlandet....


Alltså SÅÅÅÅ jävla häftigt..

Tänk er Gröna Lund, med bara bergochdalbanor i vatten.

Alla fick varsinn stor badring och sen blev det åka av...

Shit vi tjööööt av fasa,skräck och skratt..

Nerför forsar, genom mörka tunnlar, genom hajtankers,,upp och ner, hit och dit med vattnet sprutandes omkring oss....

Man blev som ett barn på nytt..

Tyvärr inga egna bilder tagna därifrån, vilket var tur eftersom kameran inte direkt var vattentät..

Har letat bilder på nätet, men inte hittat så många

Så håll till godo med dessa....

   


På kvällen åt vi middag på en sydafrikansk restaurang.

Supergod Hallomi till förrätt, en perfekt stekt köttbit med potatis och grönpepparsås, och som avslutning nån slags frukthistoria som smakade ljuvligt.

Allt detta skjöldes ner med ett mycket gott afrikanskt vin... En liten Pina Colada innan maten e alltid gott!!!

 


Och sedan var iallafall jag helt slut och stupade ner i mina underbart sköna säng.....


Ny morgon, nya äventyr..

Denna dag startade vi på Hotel Burj Al Arab...

 

Ett av världens Absolut Lyxigaste Hotel...

Guiden sa innan att: allt ni ser som ser ut som guld,,, ÄR guld....


Woaw, kan man tycka, men det kändes nästan Föööör överdådigt...

Jag menar Varför ska man ha trappor av Guld??

Kändes liksom bara pråligt..  Inte heller var det lättare att gå i dom bara för att dom var gjorda av guld...

Jag fick lika mycket mjölksyra ändå!!!

Man fick inte fota därinne,, inte heller får man avslöja vilka kändisar, och då menar jag STORA kändisar som just då vistades på hotellet...

Men jag kan avslöja att vi sprang in i endel där i frukostmatsalen...

 


Sen skulle vi få åka upp i världens högsta byggnad... 800 meter hög.. Bilder jag har sett innan, så såg det ut som om man skulle hamna ovanför molnen..                                                     


                                                  


                                                  


                  Men så var det inte riktigt i verkligeheten...                                  


                                                  


          Verkligheten var den att man kom upp 124 våningar,,, resten, det som var ovanför var liksom bara ett skal....... Lite lurigt kan jag tycka....

Men utsikten var det inget fel på....

   


En lunch bestående av KycklingFajitas, och sen Äntligen var det dags för resans höjdpunkt, åtminstonde om någon frågar mig.....

 

Känns som det var länge sedan jag var så upphetsad... Det var en dröm som blev sann.                                   Började med en liten genomgång om vad vi fick/inte fick göra med dessa underbara djur...

Sen hoppade vi ner i vattnet och bekantade oss med djuren....

 

HEJ VEM ÄR DU???

     Jag trodde det skulle vara svårt att hänga med,,, men det gick lättare än vad jag trodde...

    Här sätter Delfinen "BLACK" sin nos mot min fot, och skjuter mig i en hissnande fart framför sig...

      Faan vilka Underbara varelser dom är....

      HejDå!!!  Tack för en Underbar eftermiddag....

Jag hade så jäkla svårt att slita mig.... Skulle göra om det 100 gånger om jag fick...(hade råd)....


Denna kväll skulle den stora StipendiatMiddagen hållas.                                           


Då gäller det att klä upp sig i det finaste man har, och sedan blir någon av oss "Årets Säljare" och vinner en drömresa till USA...  

Årets middag gick av stapeln i en av de ballaste restauranger jag någonsin suttit i. Vi satt liksom som i ett stort akvarium, med miljontals fiskar simmandes omkring oss...

 

Det var sååååå mäktigt.. Och maten var nog bland det bästa jag ätit i hela mitt liv.... Pilgrimsmusslor och skaldjursrisotto till förrätt.... En köttbit som jag aldrig smakat dess like tidigare till varmrätt, och sedan chokladfondant med glass till efterrätt.... Hujeda mig, jag säger då det... JAG hade kunnat komponerat den menyn... Det var Ia.W i en liten ask.....

Efter middagen fick vi gå runt i "the Lost Chambers".... Stora stora akvarium med underbara fiskar i... Mantorna är ett av de allra mäktigaste vattendjuren tycker jag... Helt majestetiskt svävar dom omkring och är vackra...

         

Denna Leopardfärgade blev en favorit!!!  

Hajjarna är också mäktiga djur....      

Maneter är bara jäkligt "konstiga" små saker...    

Muränorna är både fula och elaka!!  

Som en underbar färgglad godisskål såg dessa fiskar ut...  

Åsså givetvis den stora favoriten.... Har ju alltid kallat min älskade Jonna för "doris".... Så givetvis har ju fisken "Doris" från Hitta Nemo en speciell plats... Denna är till dig Jonna     

Det var magiskt att knalla omkring i grottorna......  

Efter den goda middagen hängde jag på ner till Nattklubben... Mina kollegor sa att jag inte fick lämna Dubai utan att ha sett detta häftiga ställe... Och visst var det häftigt, men tröttheten tog överhanden, och det blev även denna kväll tidig sänggång för frk Weylandt... Men jag har åtminstonde sett nattklubben....


Sista dagen,,,, vad skulle då den bjuda på??

Fyrhjulingsrace ute i öknen, är svaret på den frågan... Förra gången när vi var i Dubai, åkte vi på JeepSafari, och det tyckte jag var Underbart... 4-hjulingarna var också balla, men det kunde inte mäta sig med proffschaffisarna som körde Jeeparna,,,, det var ju som att va på tivoli...

Men detta var kul också....  

Förmiddagen avslutades med en god, om än något varm lunch, och då snackar jag inte om maten, utan om luften.... Men satans mysigt var det....    

Eftermiddagen denna sista dag var faktiskt fri lek...  

Lite slappande i solstolarna, faktiskt den första provliggningen sen vi kom hit, hanns ju naturligtvis med...  

Men sen kom barnasinnet i mig tillbaka, och jag och några till ägnade dom sista timmarna på detta mäktiga ställe på Aqua-landet,,, där vi återigen skrattade och tjöt som lyckliga barn, medans vi kastade oss utför den ena banan värre än den andra...

På kvällen blev det Libanesiskt Matfrosseri.... Satan va många rätter..... Det bars bara in mer och mer och mer.... Trodde jag skulle spricka eftersom jag ju naturligtvis måste smaka på allt....

Hej Då Underbara Atlantis för denna gång... Antagligen ses vi inte igen....  


Resan hem gick bra... På något underligt sätt är jag så mycket lugnare då..... Vill ju liksom hem till de mina, och inser ju att det skulle ta alldeles för lång tid att åka båt/tåg... Hög som ett hus på allt lugnande jag vågade ta, så sov jag nästan hela resan... Denna gång flög vi direkt, så det blev bara en start....

Nu är jag trots denna helt Makalöst Underbara upplevelse hemma igen, där jag trivs som allra bäst, med dom jag älskar som allra mest.....

TACK för MIG!!!

!http://youtu.be/GTrTMtvsToQ

 hittade en film på youtube som visar lite hur satans kul det var i vattenlandet.... Enjoy!!!









Ovido - Quiz & Flashcards